Sınav Kaygımı Kontrol Edebilirim

Sınav kaygısı öğrenilen bilginin sınav sırasında etkili biçimde kullanılmasını
engelleyen ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygıdır.
Sınav kaygısı pek çok öğrenci tarafından yaşanır. Bu durum sınav öncesinde,
sırasında  ve  sonrasında gerginlik ve heyecan hissedilebilir. Yani buraya kadar normal ve
beklenilen bir duygudur. Hatta normal düzeyde kaygı sınava hazırlanmak ve sınav
sırasında başarıya ulaşmak için istekli olmayı sağlar.
Ancak çocuğunuz “Ben başarısızım, yapamayacağım, sınava girmek istemiyorum,
okula gitmek istemiyorum. Sınav sırasında kalbim küt küt çarpıyor. Nefes alamayacak
gibi oluyorum. Soruları tekrar tekrar okuyorum. Çok zaman kaybediyorum. Bildiğim
konuları dahi yapamıyorum. Sınava girince sanki bütün bilgiler siliniyor ve çalışmamış gibi
hissediyorum. Ya yapamazsam, başarısız olursam gibi düşünceler aklıma geliyor. Sonuçta
sınavlarım hep kötü geçiyor.” demeye başladıysa tehlike çanları çalmaya başlamış
demektir.
Çocuğumun sınav kaygısının olduğunu nasıl anlarım? Sınav kaygısı yaşayan
öğrencinin başarısında belirgin bir düşüş gözlenir. Ders çalışmayı erteleme, sınav ve
hazırlığı hakkında konuşmayı reddetme vardır. Sınav günü okula gitmek istememe, sınava
yakın hastalanma durumu görülebilir. Sınavla ve derslerle ilgili soru sorulmasından
rahatsız olurlar. Dikkat dağınıklığı, odaklanamama, fiziksel yakınmalarda dikkat çeken bir
artış; karın ağrısı, mide bulantısı, midede kasılma, çarpıntı, nefes alamama, terleme, uyku
düzensizliği, iştahsızlık ya da tersine aşırı yeme, genel mutsuz bir ruh hali, huzursuzluk,
endişe, çaresizlik, gerilim, yoğun ağlama halleri, üzüntü; çok çalışılmasına karşın
performans düşüklüğü kaygının varlığını gösterir.
Bu durum devam ettiğinde ve öğrenci kaygısını kontrol etmeyi öğrenemediğinde
neler oluyor? Dikkatini derse ve sınava veremediğinde verimli çalışmayı, öğrenmeyi ve
öğrenilenlerin etkili biçimde kullanılmasını güçleştiren bir durum haline gelebiliyor.
Sınavdaki başarı düzeyini genelleyerek, bunu kişiliğinin başarı ya da başarısızlığı olarak
değerlendirebilir. Özgüven problemi, yetersizlik ve değersizlik korkusu yaşayabilmekte;
bu durum da sınavın sürecinden çok sınavın sonucuna odaklanmaya neden olmaktadır.
Peki bu kaygı durumu normalse kontrol edilemez mi? Tabii ki edilebilir. Kaygı
kontrol edilebilen bir duygu durumudur. Kişi kaygısıyla dans etmeyi öğrendiğinde, okula,
derslere karşı ilgisi ve sevgisi giderek artar. Böylece de ders başarısı yükselişe geçer.
Özgüveni artar, böylece de kendini yeterli, tam ve değerli hisseder. Sadece sınavla değil
hayatla da uyumlu bir şekilde yol alır ve hayatla baş etme becerisi yükselir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: